X
تبلیغات
دبیرستان فضیلت
بسمه تعالي

جلسه گروه زبان انگليسي با حضور خانمها ۱-الهام لطفي پور ۲-زهرا پروين ۳- زهره رستگاري در تاريخ

۶/۱۰ /۹۱ برگزار شد و موارد ذيل در اين جلسه بررسي گرديد.

۱-آغاز تدريس بر اساس بودجه بندي ترم جديد

۲- مشخص كردن دانش آموزان ضعيف و قوي بر اساس نمرات امتحان ترم و برنامه ريزي براي بالا بردن سطح كيفيت يادگيري در كلاس و عملكرد دانش آموزان

۳-تشويق دانش آموزان قوي براي تقويت بنيه علمي و پيشرفت آنان

۴-صحبت با دانش آموزان ضعيف و ارائه  راهكارهاي مناسب به آنان به منظور برنامه ريزي بهتر براي كار و فعاليت بيشتر در ترم دوم در جهت بهبود وضعيت تحصيلي آنان

۵- تاكيد بيشتر بر روي كار گروهي و جهت دهي هدفدار به كار گروهي

+ نوشته شده در  ساعت 12:56  توسط   | 

چون دين يك امر فطرى وسرشتى است، نقش عظيمى در زندگى علمى و اجتماعى بشر دارد كه
به صورت فشرده به آن اشاره مى شود
الف ـ دين خلاق علوم ودانشهاست. اعتقاد به خدا واين كه موجودى دانا و توانا، ماده را آفريده وصاحب اين جهان است، روح تحقيق را در انسانها زنده مى سازد. زيرا مصنوع موجود دانا و توانا، بايد داراى نظم وقانون باشد. در حالى كه اعتقاد به مادى گرى ، روح تحقيق را از بين مى برد، زيرا او معتقد است كه ماده قديم است واين موجود فاقد علم و شعور در خود اثر گذارده است در حالى كه مصنوع موجود فاقد شعور، نمى تواند داراى نظم و قانون باشد كه از آن تحقيق كنيم وبه ديگر سخن، هرگاه معتقد شويم كه جهان خالق دانا وتوانايى دارد، اين عقيده دانشمند را در آزمايشگاهها بر آن مى دارد كه در باره اسرار آفرينش به فكر و بررسى بپردازد; ولى اگر معتقد شويم كه جهان، خالق دانا و توانايى ندارد، واگر هم نظام وقانونى داشته باشد از طريق تصادف است، اين عقيده ما را به تحقيق وادار نمى كند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 20:16  توسط   | 

یکی ازقسمت های مشکل  آفرین در کتاب مطالعات اجتماعی مبحث نظام اجتماعی است.       

  نگارنده کتاب دو مبحث علمی نظام اجتماعی  ونهاد اجتماعی را با هم تلفیق ودر فصل دوم آورده ،اما نام نظام اجتماعی را برآن نهاده است.که با توجه  به همجنس بودن  نهاد ونظام اجتماعی از حیث  ذهنی بودن  هردوی آنها مشکلی تئوریکی پیش نمی آید.

امابه دلیل همین ذهنی بودن در تدریس وفهم مطب مشکل بوجود می آید.برای رفع این نقیصه توضیح مفاهیم ومواردی غیر از آنچه در کتاب آمده است ضروری به نظر می رسد.که بطور خلاصه در زیر بدان ها گذرا اشاره می گردد.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 20:13  توسط   | 

برگزاری نقاشی در رابطه با پیام فشار خون وارسال گزارش به اداره آموزش وپرورش

در مراسم صبحگاهی پیام روز جهانی 2013 به عنوان فشار خون بالا وپیشگیری از آن وارتقاء

سلامت صحبت گردید.



فشارخون فشاری است که خون ، موقع عبور از رگ های خونی به دیواره آنها وارد می کند.نوسانات فشار خون طبیعی اند. مثلاً فشار خون وقتی استراحت می کنید یا خوابیده اید افت می کند، وقتی فعالیت یا ورزش می کنید بالا می رود؛ اما اگر فشارخون بالا باقی بماند طبیعی نیست.



فشارخون بالا یک بیماری طبی وخیم است که هیپرتانسیون” نیز نامیده می شود. این بیماری باعث می شود قلب شما فشار کاری بیشتری تحمل کند.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 20:6  توسط   | 

خوشبختی موضوعی نسبی است. بعضی از ما اگر در غار زندگی کنیم راضی هستیم و برخی دیگر اگر در قصر باشیم باز هم ناراحت هستیم.

دکتر فرناز عطائی متخصص روانپزشکی گفت: در تمام اعصار، اندیشمندان درباره معنای خوشبختی بررسی کرده اند. راستی خوشبختی چیست؟

وی با طرح سوالات زیر میزان رضایت شما را از زندگی ارزیابی می کند.

اگر می خواهید بدانید که نسبت به دیگران چقدر خوشبخت هستید، پرسشنامه زیر را تکمیل کنید. . . .

 

مهرعلی نیا-دبیرستان فضیلت


برچسب‌ها: تست روانشناسی برای میزان سنجش خوشبختی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 14:56  توسط   | 
بسمه تعالي

صورت جلسه آبان ماه گروه زبان انگليسي در تاريخ ۱۴/۸/۹۱ با حضور خانمها ۱-الهام لطفي پور ۲-زهرا پروين ۳-زهره رستگاري برگزار شد و موارد زير در اين جلسه بررسي گرديد:

۱-تدريس بر اساس بودجه بندي

۲-پرسش مستمر به صورت شفاهي و كتبي

۳-معرفي دانش آموزان ضعيف و مشكل دار به  مشاور مدرسه

۴-كار روي نمونه سوالات مختلف

۵-برگزاري امتحانات ميان ترم

۶-پيدا كردن راهكارهايي براي ايجاد انگيزه در دانش آموزان

۷- طرح سوالات امتحان پاياني

+ نوشته شده در  ساعت 12:58  توسط   | 
بسمه تعالي

صورت جلسه آبان ماه گروه زبان انگليسي در تاريخ ۱۴/۸/۹۱ با حضور خانمها ۱-الهام لطفي پور ۲-زهرا پروين ۳-زهره رستگاري برگزار شد و موارد زير در اين جلسه بررسي گرديد:

۱-تدريس بر اساس بودجه بندي

۲-پرسش مستمر به صورت شفاهي و كتبي

۳-معرفي دانش آموزان ضعيف و مشكل دار به  مشاور مدرسه

۴-كار روي نمونه سوالات مختلف

۵-برگزاري امتحانات ميان ترم

۶-پيدا كردن راهكارهايي براي ايجاد انگيزه در دانش آموزان

۷- طرح سوالات امتحان پاياني

+ نوشته شده در  ساعت 12:58  توسط   | 

تاریخچه عدد صفر

یکی از معمول ترین سئوالهائی که مطرح می شود این است که: چه کسی صفر را کشف کرد؟ البته برای جواب دادن به این سئوال بدنبال این نیستیم که بگوئیم شخص خاصی صفر را ابداع و دیگران از آن زمان به بعد از آن استفاده می کردند.

اولین نکته شایان ذکر در مورد عدد صفر این است که این عدد دو کاربرد دارد که هر دو بسیار مهم تلقی می شود یکی از کاربردهای عدد صفر این است که به عنوان نشانه ای برای جای خالی در دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) بکار می رود. بنابراین در عددی مانند 2106 عدد صفر استفاده شده تا جایگاه اعداد در جدول مشخص شود که بطور قطع این عدد با عدد 216 کاملاً متفاوت است. دومین کاربرد صفر این است که خودش به عنوان عدد بکار می رود که ما به شکل عدد صفر از آن استفاده می کنیم.

هیچکدام از این کاربردها تاریخچه پیدایش واضحی ندارند. در دوره اولیه تاریخ کاربرد اعداد بیشتر بطور واقعی بوده تا عصر حاضر که اعداد مفهوم انتزاعی دارند. بطور مثال مردم دوران باستان اعداد را برای شمارش تعداد اسبان، ... بکار می برند و در اینگونه مسائل هیچگاه به مسئله ای برخورد نمی کردند که جواب آن صفر یا اعداد منفی باشد.

بابلیها تا مدتها در جدول ارزش مکانی هیچ نمادی را برای جای خالی در جدول بکار  نمی بردند. می توان گفت از اولین نمادی که آنها برای نشان دادن جای خالی استفاده کردن گیومه (") بود. مثلاً عدد6"21 نمایش دهنده 2106 بود. البته باید در نظر داشت که از علائم دیگری نیز برای نشان دادن جای خالی استفاده می شد ولیکن هیچگاه این علائم به عنوان آخرین رقم آورده نمی شدندبلکه همیشه بین دو عدد قرار می گیرند بطور مثال عدد "216 را با این نحوه علامت گذاری نداریم.  به این ترتیب به این مطلب  پی می بریم که کاربرد اولیه عدد صفر برای نشان دادن جای خالی اصلاً به عنوان یک عدد نبوده است.

البته یونانیان هم خود را از اولین کسانی می دانند کهدرجای خالی ,صفر استفاده می کردند اما یونانیان دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) مثل بابلیان نداشتند. اساساً دستاوردهای یونانیان در زمینه ریاضی بر مبنای هندسه بوده و به عبارت دیگر نیازی نبوده است که ریاضی دانان یونانی از اعداد نام ببرند زیر آنها اعداد را بعنوان طول خط مورد استفاده قرار می دادند.

البتهبعضى ازریاضی دانان یونانی  ثبت اطلاعات نجومی را بر عهده داشتند. در این قسمت به اولین کاربرد علامتی اشاره می کنیم که امروزه آن را به این دلیل که ستاره شناسان یونانی برای اولین بار علامت 0 را برای آن اتخاذ کردند، عدد صفر می نامیم. تعداد معدودی از ستاره شناسان این علامت را بکار بردند و قبل از اینکه سرانجام عدد صفر جای خود را بدست آورد، دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و سپس در ریاضیات هند ظاهر شد.

هندیان کسانی بودند که پیشرفت چشمگیری در اعداد و جدول ارزش مکانی اعداد ایجاد کردند هندیان نیز از صفر برای نشان دادن جای خالی در جدول استفاده می کردند.

اکنون اولین حضور صفر را به عنوان یک عدد مورد بررسی قرار می دهیم اولین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که صفر به هیچ وجه نشان دهنده یک عدد بطور معمول نمی باشد. از زمانهای پیش اعداد به مجموعه ای از اشیاء نسبت داده می شدند و در حقیقت با گذشت زمان مفهوم صفر و اعداد منفی که از ویژگیهای مجموعه اشیاء نتیجه نمی شدند، ممکن شد. هنگامیکه فردی تلاش می کند تا صفر و اعداد منفی را بعنوان عدد در نظر بگیرید با این مشکل مواجه می شود که این عدد چگونه در عملیات محاسباتی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم عمل می کند. ریاضی دانان هندی سعی بر آن داشتند تا به این سئوالها پاسخ دهندو در این زمینه نیز تا حدودى موفق بوده اند .  

این نکته نیز قابل ذکر است که تمدن مایاها که در آمریکای مرکزی زندگی می کردند نیز از دستگاه اعداد استفاده می کردند و برای نشان دادن جای خالی صفر را بکار می برند.

بعدها نظریات ریاضی دانان هندی علاوه بر غرب، به ریاضی دانان اسلامی و عربی نیز انتقال یافت. فیبوناچی، مهمترین رابط بین دستگاه اعداد هندی و عربی و ریاضیات اروپا می باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 9:30  توسط   | 

نسبت طلائی(رحیمی)

تعبیر هندسی نسبت طلایی

مستطیل طلایی

نسبت طلایی در ریاضیات و هنر هنگامی است که «نسبت بخش

 کوچک‌تر به بخش بزرگتر، برابر با نسبت بخش بزرگتر به کل» باشد

. »تعریف دیگر نسبت طلایی این است که «عددی مثبت است که اگر به آن یک واحد اضافه کنیم به مربع آن خواهیم رسید». تعریف هندسی آن چنین است: طول مستطیلی به مساحت واحد که عرض آن یک واحد کمتر از طولش باشد.

بسیاری از مراجع علمی، حرف یونانی φ را برای این عدد انتخاب کرده‌اند.

 مقدار عددی عدد طلایی برابر به طور تقریبی برابر است با:

\varphi \approx 1.61803\,39887\dots\,

تعبیر هندسی دیگر اینگونه‌است: پاره خط AB و نقطهٔ M روی آن مفروضند

 به گونه‌ای که نسبت a به b برابر است با نسبت a+b به a. این نسبت برابر φ است. یعنی:

 \frac{a+b}{a} = \frac{a}{b} = \varphi\,.

پیشینه:

پیشینه توجه به عدد طلایی نه به زمان فیبوناچی بلکه به زمانهای بسیار دورتر می‌رسد.اقلیدس در جلد ششم از سیزده جلد کتاب مشهور خود که در آنها هندسه اقلیدسی را بنا نهاد، این نسبت را مطرح کرده‌است. لوکا پاچیولی در سال ۱۵۰۹ میلادی کتابی با عنوان نسبت الهی (The Divine Proportion) تالیف کرد. وی در آن نقاشی‌هایی از لئوناردو داوینچی آورده‌است که پنج جسم افلاطونی را نمایش می‌دهند و در آنها نیز به این نسبت اشاره شده‌است.

مصریان، سالها قبل از میلاد از این نسبت آگاه بوده‌اند و آن را در ساخت اهرام مصر رعایت کرده‌اند. بسیاری از الگوهای طبیعی در بدن انسان این نسبت را دارا هستند. نسبت طول ضلع پنج پر منتظم به طول ضلع پنج ضلعی منتظم برابر همین عدد است. روانشناسان هم بر این باورند زیباترین مستطیل به دید انسان، مستطیلی است که نسبت طول به عرض آن برابر عدد طلایی باشد.

نسبت طلایی در ایران

برج و میدان آزادی :طول بنا 63 و عرض ان 42 است که 5/1=42 : 63 و به عدد طلایی نزدیک می باشدسبک معماری آن نیزطاق بزرگی است که تلفیقی از سبک هخامنشی و ساسانی و اسلامی است که منحنی آن با الهام از طاق کسری معماری ایران باستان را تداعی می نماید.

قلعه دالاهو , کرمانشاه :خطی از استحکامات به طول دو و نيم کيلومتر و عرض چهار متر با قلوه و لاشه سنگ به همراه ملاط دیوار گچ را می سازد. سرتاسر نمای خارجی اين ديوار با مجموعه ای از برج های نيم دايره ای شکل تقويت شده است.می دانیم6/1=5/2 : 4 که همان عدد طلایی است.

بيستون از دوره هخامنشي , کرمانشاه:به طول 5 کیلومتر و عرض 3 کیلومتراست.اعداد5و3هردوجزودنباله فیبوناتچی هستندو6/1=5:3 و ابعاد برجسته کاری 18 در 10 پاست که قامت "داریوش"5 پا و 8 اینچ (170 سانتیمتر)بلندی داردکه هر دو اعداد فیبوناتچی هستند پل ورسک در مازندران:این پل بر روی رودخانه ورسک در مجاورت سواد کوه بنا شد.بلندی این پل 110 متر است وطول قوس آن 66 متر می باشد(6/1 = 66 : 110 ).

مقبره ابن سینا:آرامگاه دروسط تالاری مربع شکل قرارگرفته که پله مدور(مارپیچ فیبوناتچی) و پایه های دوازده گانه برج را احاطه کرده اند .سطح حیاط باسه پله سراسری به ایوان متصل است.ایوان با دری به ارتفاع 2/3 متر و عرض 9/1 متر به سرسرای آرامگاه متصل است (6/1=9/1 : 2/3 )در دو طرف سرسرا دو تالار قرار دارد یکی در جنوب که تالار سخنرانی و اجتماعات است.و یکی در شمال که کتابخانه آرامگاه است.طول تالار کتابخانه 45/9 متر وعرض آن 75/5 متر است(6/1=75/5 : 45/9 )

ارگ بم :این بنا 300 متر طول و 200 متر عرض داشته و از 2 قسمت تشکیل شده است. این دﮋ 5 شیوه ساختاری از خشت خام دارد . (3 و 2 و 5 اعداد دنباله فیبوناتچی هستند)


.

+ نوشته شده در  ساعت 9:22  توسط   | 

 

رياضي در زندگي روزانه

جهاني از مفاهيم انتزاعي، فرمول‌هايي كه بايد به حافظه سپرد، تمرين‌ها و مهارت‌هاي خسته كننده و تكاليف منزلي كه اغلب نامفهوم به نظر مي‌رسند! براي پدران و مادراني كه چنين پيش‌زمينه‌اي از رياضيات دارند، پيوند بين رياضي و زندگي واقعي غير ممكن به نظر ميرسد. اما خوشبختانه براي فرزندان ما آموزش رياضي به اندازه‌ي چشمگيري بهبود يافته است.

 

  امروزه رياضيات با رويكرد عملي و كل‌نگر(مفهومي) آموزش داده مي‌شود. براي مثال، دانش‌آموزان به جاي آن كه جدول ضرب را به حافظه بسپارند، با استفاده از چيزهايي كه مي‌توانند لمس كنند و حس كنند، شيوه‌هاي ضرب كردن را بررسي مي‌كنند يا آنان مي‌توانند با دوستانشان آزمايش‌هايي انجام دهند و ببينند سه كودك كه هر كدام دو مداد در دست دارند، در مجموع شش عدد مداد به همراه دارند.

 

ما پدران و مادران، پيوسته از آموزگاران و رسانه‌ها مي‌شنويم كه خواندن مطالب جالب براي فرزندانمان چه اندازه‌ي اهميت دارد. با وجود اين، هنگامي كه به رياضي مي‌رسيم، بسيار كم سخن مي گوييم. بنابراين، بايد در پي راه‌هايي باشيم كه آموزش رياضيات را درمنزل بسط دهيم. ما بايد رياضيات را براي فرزندانمان واقعي سازيم. فعاليت‌هاي زير مي‌توانند به شما كمك كنند تا به كودكانتان نشان دهيد كه رياضيات بخش زيادي از زندگي روزانه‌ي ما را تشكيل مي‌دهد.

 

  درختان، خودروها وچراغ ها را بشماريد  

 

  هنگامي كه در خودرويي هستيد، از فرزندتان بخواهيد درختاني را كه از آن‌ها مي‌گذريد، بشمارد. همچنين، بپرسيد چه تا خودروي قرمز رنگ مي‌بيند يا چند چراغ راهنما را پشت سر گذاشته‌ايد. شمارش معكوس نيز مهارت مهمي است كه بچه‌ها را براي تفريق آماده مي‌سازد. هنگامي كه از پله‌ها پايين مي‌آييد، از فرزندتان بخواهيد به طور معكوس از عدد 10 شمارش كند.

 

  لباس‌ها را دسته بندي كنيد

 

  از فرزندتان دعوت كنيد در شستن و اتو كشيدن لباس‌ها به شما كمك كند. از او بخواهيد لباس‌ها را بر پايه‌ي رنگ، اندازه يا شخصي كه آن‌ها را مي‌پوشد، دسته‌بندي كند. جفت كردن جورب‌ها و پي بردن به اين كه در پايان كار، تعداد جفت جوراب‌ها نصف تعداد همه‌ي جوراب‌ها خواهد بود، به كودك كمك مي‌كند يك مفهوم بنيادي رياضي (عدد زوج و عدد فرد)را درك كند.

 

  ميز و صندلي را با هم بچينيد

 

   چيدن وسايل خانه فرصت خوبي براي آموزش الگوهاست. چيدن ميز و صندلي‌ها را آغاز كنيد و از كودكتان بخواهيد بر پايه‌ي الگويي كه شما آغاز كرديد كار را پي بگيرد.

 

  پول خود را حساب كنيد  

 

  هنگامي كه در مغازه و خواروبار فروشي فرزندتان از شما مي‌خواهد برايش شكلات بخريد، بگوييد در صورتي برايت مي‌خرم كه بگويي براي پرداختن مبلغ آن چند سكه بايد بپردازيم. اگر درست به اندازه‌ي قيمت شكلات سكه نداريد، از او بخواهيد بگويد فروشنده چقدر بايد به آنان بازگرداند.

 

  يك كيك را تقسيم كنيد

 

  از فرزندتان بخواهيد بگويد چگونه يك كيك را مي‌توان به چند بخش مساوي تقسيم كرد. اگر در پايان كار قطعه‌اي از كيك مي‌ماند از او بپرسيد چگونه مي‌توان آن را به نصف، يك سوم يا يك چهارم تقسيم كرد تا به هر يك از اعضاي خانواده مقدار مساوي از آن برسد.

 

  مقدار لازم را سنجش كنيد

 

  آشپزي فرصت مناسبي فراهم مي‌سازد تا كودك شما اندازه‌گيري را تمرين كند و با واژه‌هاي اندازه گيري آشنا شود. هنگامي غذا پختن، از فرزندتان بخواهيد مقدار كافي از مواد لازم را براي پخت غذا پيمانه كند؛ براي مثال، يك فنجان آب، نصف قاشق چاي‌خوري نمك و يك چهارم فنجان روغن.  

 

  براي كمك به آموزش مفاهيم به فرزندتان لازم نيست شما يك متخصص رياضي باشيد. فقط كافي است همان گونه كه شرح داده شد رياضي را به طور خودماني‌تر معرفي و تقويت كنيد. دانش خود را از رياضي توسعه دهيد و به كودك كمك كنيد ارتباط و نقش مهم رياضيات را در زندگي روزانه درك كند.

+ نوشته شده در  ساعت 9:6  توسط   | 

درس ریاضی را چگونه مطالعه کنیم؟

 

روش مطالعه پسختام :
 

روش مطالعه ی پسختام از معروف ترين روش هاى بهسازى حافظه و از جمله روش هایی است که امروزه به بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در سراسر دنیا توصیه می شود. مراحل این روش به شرح زیر است:

1- پیش خوانی :
 

یعنی درسی را که قرار است فردا در کلاس تدریس شود، امشب بخوانیم.
سؤال : روزنامه وار بخوانیم یا امتحان وار؟
هیچ کدام. آن مطلب را بخوانید. درست مثل موقعی که کاتالوگ یک وسیله ی برقی جدید را می خوانید تا از نحوه‌ی کار با آن سر در بیاورید.

مزیت پیش خوانی :
 

حتما برای شما اتفاق افتاده است که پاسخ های برگه ی امتحانی را چند بار مرور کرده اید سپس آن را تحویل داده اید ولی بعد مشاهده می کنید که در برخی قسمت های ساده نظیر علامت + یا و ... بی دقتی کرده اید. دلیل چنین اتفاقاتی این است که ما به مطالب آشنا چندان توجه و دقت نمی کنیم. ولی در پیشخوانی عکس این موضوع اتفاق می افتد یعنی به دلیل نا آشنا بودن مطلب دقت و توجه ما افزایش می یابد.

2- سؤال کردن :
 

پس از پیش خوانی لازم است دو نوع سؤال برای خود طرح کنیم:
الف) سؤالاتی که پاسخ آن ها را می دانم
ب) سؤالاتی که پاسخ آن ها را نمی دانم.
مثلاً در درس مورد نظر نوشته شده است : « ... طرفین رابطه را در
x ضرب می کنیم.( ) ...»
در اینجا شما متوجه نمی شوید چرا ( ) است. بنابراین پاسخ این سؤال مبهم است و در دسته ی سؤالاتی که پاسخ آن را نمی دانید قرار می گیرد.
فردا که به مدرسه می روید هنگام تدریس دبیرتان توجه شما بیشتر معطوف درس است چون می خواهید جواب سؤالاتی را که در ذهن تان است بگیرید.و پس از اتمام درس می توانید بقیه ی سؤالات مربوط به این مطلب را در همین جلسه بپرسید واشکالاتتان را برطرف نمایید.
نکته ی قابل توجه این است که اشتباهات ما بیش تر در ذهن و حافظه مان می ماند ( مانند اشتباهاتی که در برگه ی امتحانی ما رخ داده است و تا مدت ها در ذهن ما باقی است). از این رو اشتباهات ادراکی و سؤالات و ابهاماتی که در پیش خوانی داشته ایم به ثبت مفاهیم در ذهن و حافظه ی ما کمک شایانی می نماید.
همچنین پیش خوانی و طرح سؤال باعث می شود ما در کلاس کم تر صحبت کرده، تمرکز بیش تری داشته باشیم.

3- خواندن :
4- تفکر :
 

حتی اگر دو مرحله ی قبل را به خوبی اجرا نکردید.بهترین کار حل نمونه سؤالات کتاب درسی است. اگر پاسخ تمرینات کتاب درسی تان را به خوبی می دانید به سراغ نمونه سؤالات امتحانی کتب دیگر بروید.
این روش آماده سازی تدریجی برای امتحان است و شما را به خودآموزی سوق می دهد.

5- از بر گفتن :
 

بعد از خواندن، مطلب به حافظه ی کوتاه مدت شما می رود.می بایست 2 ساعت بعد از خواندن، یک روز بعد، یک هفته یا 10 روز بعد دوباره مطلب را از بر بگوییم تا پس از حدود یک ماه آن مطلب به حافظه ی بلندمدت ما برود.
برای نظم بخشیدن به این کار می توانید از جعبه ی « لایتنر» یا جعبه ی « بهیاد» استفاده کنید. البته این جعبه ها به درد دانش آموزان منظم و اهل برنامه ریزی دقیق می خورد.

6- مرور

+ نوشته شده در  ساعت 9:3  توسط   | 

+ نوشته شده در  ساعت 9:1  توسط   | 

+ نوشته شده در  ساعت 8:59  توسط   | 

+ نوشته شده در  ساعت 8:58  توسط   | 

+ نوشته شده در  ساعت 8:55  توسط   | 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 8:54  توسط   | 

+ نوشته شده در  ساعت 8:50  توسط   | 

+ نوشته شده در  ساعت 8:49  توسط   | 

1- ترجــــم الي الفارسيّـــه :

 

الف- حزن الصحابي كثيرا لانه لا يقدر علي اعطاء الصــد قــه .

 

ب- ايها المكار لقـد ضيعت اموالي و جعلت نفسك بين الناس شهيرا .

 

ج- عندما بعث الله عيسى كان للطب دور كبير بين الناس .

 

د- في يوم من الايام عند ما كان ابن السكيت جالسا عند المتوكل دخل عليهما ولداه .

 

ه- ذهب رجــل الي بيت صديقه و بقى عنده اياما متواليه .

 

و- كيف يمكن ان يكون طالوت ملكا علينا و هو فقير لا يملك شيئا .--

 

-من نهج البلاغه:

الف- يا بنى احبب لغيرك ما تحب لنفسك .                             ب- السعيد من وعظ بغيره .



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 18:4  توسط   | 

1--معنی لغوی کنش چیست             

   الف) عمل و منش     ب)کردار، وظایف انسان      ج) عمل و کردار انسان           د) هیچکدام

2- فعالیت انسانها با موجودات دیگر چه تفاوتی دارد؟  

 الف) با اراده و آگاهی انجام میشود                         ب) غرایز در آن تأثیری ندارد

ج )از طریق کار و کوشش انجام می شود                   د) موارد الف و ب صحیح است.

3- کدامیک تعریف کنش است؟                 

    الف) فعالیتی که انسان انجام میدهد                          ب) هرکاری که انسانها انجام میدهند

   ج) کارهایی که بطور غریزی انجام میشوند                   د) هیچکدام

4- کنش ها به دو دستۀ . . . . . . . . . . و  . . . . . . . . . تقسیم میشوند.

  الف) غریزی و فردی   ب) ارادی و آگاهانه      ج) درونی و بیرونی     د) هیچکدام 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 18:1  توسط   | 

1.درستی و نادرستی یک علم تجربی در گرو کدام مورد می باشد ؟
الف- داوری تجربی          ب- اندیشه عقلانی 
ج- تبیین منطقی                د- بصیرت درونی
2. یک ادعای طرح شده در چه صورتی علمی است ؟
الف- هر نوع ادعائی را می توان به روش تجربی مورد بررسی و قضاوت قرار داد .
ب- ادعائی که قابلیت فرضیه علمی شدن را داشته باشد .
ج- ادعائی که با منطق اولیه ذهن انسان در تعارض نباشد .
د- هر نوع ادعائی را می توان به روش عقلی مورد بررسی و قضاوت قرار داد.
3. کدامیک از گزینه های زیر موضوع روانشناسی می تواند قرار بگیرد :
الف- فلانی ، چگونه آدمی است ؟
ب- علت اضطراب فلانی چیست ؟
ج- فلانی ، چرا آدم بدی است ؟
د- علت خوبی فلانی چیست ؟
4. کدامیک ازگزینه‌های زیر بترتیب بیانگر مفهوم دوجمله زیراست؟«انسان قدرت یادگیری دارد».«انسان چگونه مطالب را یاد می‌گیرد».
الف- توصیف – کنترل                              ب- پیشبینی - کنترل
ج- پیشبینی – تبیین                                  د- توصیف - تبیین


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 17:57  توسط   | 

موضوع انضباط، امروزه به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات موجود در جوامع، خودنمایی می کند و یکی از علل نارضایتی معلمان، بی انضباطی شاگردان است.یکی از اهداف تعلیم و تربیت، کمک به افراد در زمینه ی زندگی با دیگران و احترام گذاشتن به آن هاست؛ بنابراین برای این که فرد بتواند در اجتماع زندگی کند باید رفتار اجتماعی را بیاموزد؛ به این معنی که رفتارش باید مورد قبول اجتماع باشد. یکی از راه های اجتماعی شدن و مورد قبول قرار گرفتن، رعایت انضباط و مقرراتی است که در اجتماع حکم فرماست. جامعه وقتی سلامت خود را حفظ می کند که افراد آن حق و حقوق خود و دیگران را بشناسند و رعایت کنند؛ پس هدف از انضباط، این است که فرد را قادر به سازش با قوانین و مقرراتی کند که فرهنگ یک گروه پذیرفته است، به طور خلاصه می توان گفت، اهمیت انضباط به این سبب است که نتایج ذیل را به دنبال دارد: سلامت جامعه، شادی و نشاط فرد، سازش فردی و اجتماعی، احساس امنیت، اعتماد به نفس، جلب محبت دیگران و صرفه جویی در وقت.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 17:49  توسط   | 

۱ -لحظه  ی زیبا برای انسان لحظه ای است که انسان …
الف. به لذتی دست می یابد                   ب . به کمالی می رسد           ج . به جاء و مقامی می رسد           

      د . خاطره خوشی به نظرش می رسد
۲- تفاوت انسان با دیگر موجودات در چیست ؟
الف . داشتن غریزه و تفکر          ب . داشتن قدرت طبیعی و انتخاب        ج . داشتن تفکر و انتخاب
د . داشتن غریزه و تفکر و انتخاب
۳- ویژگی بارز انسان عبارتست از :
الف . تفکر      ب. انتخاب     ج. بی نهایت طلبی               د . تفکر و انتخاب
۴- اگر در بینش ها اختلاف باشد در … اختلاف پیش می آید .
الف . تعقل ها       ب . هدف ها       ج . اندیشه ها         د . انتخاب ها و اندیشه ها


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 17:39  توسط   | 

بخش الف: سوالات تستی

1.انسان براساس يک ميل طبيعي مي خواهد با ديگران ارتباط برقرار کند، اگر درخواست او برای برقراری ارتباط با دیگران با پاسخ مثبت آنها مواجه شود بین آنها .......... برقرار می شود.  

الف) شکل گيري ما برای آنها         ب) تعامل اجتماعي        ج) گروه         د) ارزش

2. «وقتي  ديگران ما را با هوش بدانند ما مي فهميم که فردی باهوش هستيم.» این از کدامیک از اثرات گروه بر فرد است؟         الف- شکل گیری جهت گیری             ب- ایجاد شناخت علمي و حاصل از زندگی 

              ج- شکل گیری خودآگاهي            د- بوجود آمدن تعامل اجتماعي

3.اگر فرد در گروهی عضویت داشته باشد که ارزشهاي خود را بر ارزش هاي جامعه ترجيح مي دهد ممکن است دچار کدامیک از آسیب های گروه شود؟

الف)دوگانگي ارزشي      ب) بيگانگي از جامعه       ج) مطلق گرايي گروهي         د) گروه گرايي

4. مجموعه الگوهای عملی که فرد در نقش خاص خود انتظار دارد دیگران نسبت به او انجام دهند، را چه می گویند؟  

الف- نقش         ب- تکالیف نقش     ج- حقوق نقش          د-الگوی عمل یا هنجار


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 17:29  توسط   | 

۱) اتمام درس بر اساس بودجه بندی تا هفته سوم آذر

۲) دوره و رفع اشکال از دانش آموزان

۳) طرح سوالات ترم اول بر اساس بودجه بندی

۴) تهیه پاور پوینت فلسفه چهارم

۵) ارجاع دانش آموزان ضعیف به مشاوره مدرسه
                                                                                 شیردل

                                                                                
+ نوشته شده در  ساعت 22:41  توسط   | 
                                                       
۱) بررسی عملکرد دانش آموزان در یک ماه گذشته
 
۲) مشخص کردن همیار و گروه بندی دانش آموزان

۳) نکات مهم درس به صورت جزوه در اختیار دانش آموزان گذاشته شد

۴) پرسش مستمر کلاسی به صورت کتبی و شفاهی جهت آشنایی دانش آموزان با سوالات نهایی و

رفع اشکال
+ نوشته شده در  ساعت 22:19  توسط   | 

کاربرد ریاضی در زندگی

 

مقدمه

 

بسیار پیش می آید که دانش آموزان پس از تدریس یک درس ، از ما می پرسند که  این درس که امروز خواندیم ،به چه درد ما می خورد؟و کجامی توانیم ازآن استفاده کنیم ؟

    ریاضیات به  عنوان  یک درس اصلی  است که داشتن درک  درست  از آن در آینده ی تحصیلی   دانش آموزان و  طبعاً پیشرفت  علمی کشور نقش  مهمی دارد .  همچنین  شامل  کلیه  ارتباطات  ریاضی   با زندگی روزمرّه ،  سایر علوم  و  کاربردهایی در زندگی علمی آینده ی دانش آموزاست .به این ترتیب دربرنامه درسی و آموزشی ،    برقرار کردن پیوند  ریاضیات با کاربردهایش  در زندگی و سایر علوم از قبیل :هنر،علوم طبیعی ،علوم اجتماعی و . . . .      باید مدّ  نظر قرار گیرد .  در صورتی که این موارد در آموزش دیده نشود ، این سؤ ال همیشه در ذهن دانش آموز باقی می ماند که:

           « به چه دلیل باید ریاضی خواند ؟ »   و         « ریاضی به چه درد می خورد ؟ »

دراین مقاله سعی شده است که ارتباط دروس کتب ریاضی راهنمایی با سایر علوم و   همچنین  کاربرد آنها در دنیای  امروز ی   تا حدودی بررسی شود و ارائه گردد .

 

   بین رشته های علمی ، که بشر در طول  هزاران سال به وجود آورده ، ریاضیّات جای مخصوص و ضمناٌ مهمّی را  اشغال کرده است . ریاضیّات با علوم فیزیک  ، زیست شناسی ،  اقتصاد و فنون مختلف فرق دارد  .  با وجود این به عنوان  یکی  از روشهای اصلی در بررسیهای مربوط به  کامپیوتر ، فیزیک  ، زیست شناسی  ، صنعت واقتصاد بکار می رود ودرآینده بازهم نقش ریاضّیات گسترش بیشتری می یابد.

   با وجود این مطلب ،  برای آموزش جوانان هنوز از همان روشی استفاده می شود که سقراط و افلاطون ،  حقایق  عالی  اخلاقی را برای  شیفتگان منطق و   فلسفه و برای علاقمندان سخنوری و علم کلام بیان می کردند . در حقیقت در  درسهای حساب ، هندسه و جبر ،هرگز لزوم یادگیری آنها برای زندگی عملی  خاطر نشان نمی شود. هرگز از تاریخ علم صحبتی به میان نمی آید.   نظریه های سنگین علمی ، ولی هیچ نتیجه ای جز این ندارد که دانش آموزان را از علم بری کند و عدّه ی آنها را تقلیل دهد .

  یکی ازراههای جدی برای حلّ مسئله توجه به تاریخ علم، گفتگو در باره ی مردان علم و ارتباط   ریاضی با عمل است ، ارتباطی که در تمام دوران زندگی بشر هرگز قطع نشده است .

 

 

 کاربرد ارقام

 

  در زمانهای قدیم هر قدمی که در راه پیشرفت تمدّن برداشته می-شد، بر لزوم استفاده از اعداد می افزود .  اگر شخصی گله ای از گوسفندان داشت ، می خواست آن را بشمرد ،یا اگر می خواست معبد یا هرمی بسازد ،  باید  می دانست که  چقدر سنگ برای آن لازم دارد . اگر دارای زمین بود ، می خواست آن رااندازه گیری کند . اگر قایقش را به دریا می راند ، می خواست فاصله ی خود را از  ساحل بداند .  و بالاخره در تجارت و مبادله ی اجناس در بازارها ، باید ارزش اجناس حساب می شد.هنگامی که آدمی محاسبه با ارقام را آموخت  ،  توانست زمان ،  فاصله مساحت ، حجم را اندازه گیری کند .  با بکار  بردن ارقام ، انسان  بردانش و تسلّط خود بر دنیای پیرامونش افزود .

 

کاربرد توابع و روابط بین اعداد

 

  کاربرد روابط بین اعداد و توابع و نتیجه گیریهای منطقی در نوشتن الگوریتمها و برنامه نویسی کامپیوتری است .

  مفهوم تابع یکی از مهمترین مفاهیم ریاضی است و در اصل تابع نوعی خاص از رابطه های بین دو مجموعه است . و با توجه به این که دنباله ها هم حالت خاصی از تابع است تابعی که دامنه آن مجموعه ی اعداد { . . . و 2 و 1 و 0 } است دنباله های عددی در ریاضی و کامپیوتر کاربرد فراوان دارند .  برای  ساخت  یک برنامه اساساٌ چهار مرحله را طی می کنیم :

1- تعریف مسئله

2- طراحی حل

3- نوشتن برنامه

4- اجرای برنامه

لازم به ذکر است که گردآیه هایی که در مرحله دوم حاصل می شود را اصطلاحاٌ الگوریتم می نامیم .که این الگوریتمهابه زبان شبه کد نوشته می شود ،که شبیه زبان برنامه نویسی است وتبدیل آنها به زبان برنامه نویسی را برای ما بسیار ساده می کند .

 

 

 

« هیچ دانسته ی بشر را نمی توان علم نامید، مگر اینکه از طریق ریاضیّات توضیح داده  شده و ثابت شود . » ( لئو ناردو داوینچی )

 

 کاربرد معادله و دستگاه معادلات خطی

 

  دستگاه های معادلات خطی اغلب  برای حساب کردن بهره ی ساده ،پیشگویی ، اقتصاد و پیدا کردن نقطه ی سر به سر به کارمیرود.

  معمولاً هدف از حل کردن یک  دستگاه معادلات خطی ،  پیدا کردن محل تقاطع دو خط می باشد.در مسائل دخل و خرج که درمشاغل مختلف وجود دارد ، پیداکردن نقطه تقاطع  معادلات خط  یعنی همان پیدا کردن نقطه ی سر به سر.*  در اقتصاد هم نقطه تقاطع معادلات خطی ، عبارتست  از : قیمت بازار یا نقطه ای که در آن عرضه و تقاضا با هم برابر باشند.

 

 

 کاربرد تقارنها (محوری و مرکزی ) و دَوَرانها

 

   مباحث تقارنها ودورانها که به تبدیلات هندسی معروف هستند،درصنعت و  ساختن وسائل و لوازم زندگی استفاده می شوند . مثلاً در بافتن قالی و برای  دادن نقش و نگار  به آن از تقارن استفاده می شود . در کوزه گری و سفالگری از دوران محوری استفاده می - شود . همچنین در معماریهای اسلامی  اغلب  از تقارنها کمک گرفته می شود . چرخ گوشت ، آب میوه گیری ، پنکه ، ماشین تراش ُ بادورانی که انجام می دهند ، تبدیل انرژی می کنند . علاوه بر آن تبدیلات هندسی برای آموزش مطالبی از ریاضی استفاده می شوند ،مانند : مفهوم جمع و تفریق  اعداد  صحیح با استفاده از بردار انتقال موازی محور.

 


  نقطه ی سر به سر : در بسیاری از مشاغل ، هزینه ی تولید Cو تعداد X کالای تولید شده را می توان به صورت خطی بیان کرد.به همین ترتیب ، در آمد R حاصل از فروش X قلم کالای تولیدشده را نیز می توان با یک معادله ی خطی نشان داد . وقتی هزینه ی C از در آمد R حاصل از فروش بیشتر باشد،این تولیدضررمی دهد. و وقتی در آمد R از هزینه ی C بیشتر باشد ،تولید سودمیدهد . و هر گاه در آمد R و هزینه ی  C  مساوی باشند ،سود و زیانی در بین نیست و نقطه ای که در آن R=C باشد،  نقطه ی سربه سر نامیده می شود .

کاربرد مساحت

 

  مفهوم مساحت و تکنیک  محاسبه  مساحت  اشکال  مختلف ، از اهمّ مطالب هندسه است .به سبب کاربرد فراوانی که در زندگی روزمرّه مثلاً برای محاسبه ی  مساحت زمینها با اَشکال مختلف . و همچنین درفیزیک و جغرافیاوسایر دروس دانستن مساحتهالازم به نظرمی رسد .

 

 

کاربرد چهار ضلعیها

 

  شناخت  چهارضلعیها و و  دانستن  خواص  آنها ، برای یادگیری مفاهیم دیگر هندسه لازم است و ضمناً در صنعت و  ساخت ابزار و وسائل زندگی و همچنین برای ادامه تحصیل وهمینطور در بازار کار نیاز به دانستن خواص چهارضلعیها احساس می شود .

 

 

کاربرد خطوط موازی و تشابهات

 

  از خطوط موازی  و مخصوصاً متساوی الفاصله  ، در نقشه کشی و ترسیمات استفاده می شود .و در اثبات احکامی نظیر قضیه تالس1 و عکس آن ، همچنین تقسیم پاره خط به قطعات متساوی یامتناسب .

تشابهات نیز از مفاهیم مهم هندسه و اساس نقشه برداری ،کوچک و بزرگ کردن نقشه ها و تصاویر و عکسها می باشد .

 

  مبحث تشابهات درهندسه دریچه ای است به توانائیهای جدیدبرای درک و فهم و کشف مطالب تازه ی هندسه ،به همین سبب آموزش خطوطمتوازی و متساوی الفاصله و مثلثهای متشابه به حد نیاز دانش-

آموز مقطع راهنمایی لازم است .

 

 

1 تالس دانشمند یونانی نشان داد که به وسیله ی سایه ی یک   شیء و مقایسه ی آن با سایه ی یک خط کش می توان ارتفاع آن    شیء را اندازه گرفت .   با استفاده از اصولی که تالس ثابت کرد ،می توان بلندی هر چیزی را حساب کرد .  تنها چیزی که نیاز دارید ، یک  وسیله ی ساده اندازه گیری است که می توانید[آن را ] از یک قطعه مقواو تکه ای چوب درست کنید.( مراجعه شودبه کتاب درجهان ریاضیات نوشته ی اریک او بلاکر صفحه ی 30 )

تالس در زمان خود به کمک قضیه ی خودارتفاع اهرام مصررامحاسبه کرد همچنین وقتی از مصر به یونان بازگشت  ، فاصله ی  یک کشتی را از ساحل به کمک قضیه خود اندازه گرفت .روش دیگری هم برای

محاسبه بلندی وجود دارد وآن استفاده از نسبتهای مثلثاتی است.

 

 

 

 کاربرد آمار و میانگین

 

   وقتی کسی از مقادیر عددی کمک می گیرد ، تا یک  موقعیّت را توضیح دهد ، او وارد  قلمرو آمار شده است .  آمار معمولاً اثر تعیین کننده ای دارد . اگر چه ممکن است مفید  یا گمراه کننده باشد . ما عادت کرده ایم، که پدیده های زیادی نظیرموارد زیر را با توجه به آمار ، پیش بینی کنیم :

احتمال پیروزی یک کاندیدای ریاست جمهوری،وضعیت اقتصادی(تورم،در آمد ناخالص ملی ، تعداد بیکاران ،کم وزیادشدن نرخ بهره هاونرخ سهام ، بازار بورس ، میزان بیمه ، آمار طوفان،جذر و مد) و غیره .

 

  قلمرو آمار به طور مرتب درحال بزرگ شدن است.آمار می توانددر موارد زیادی ، برای قانع کردن مردم و یا انصراف آنهااز یک تصمیم موءثّر باشد . به عنوان مثال : اگر افراداحساس کنند که رأی  آنها نتیجه ی انتخابات را تغییر نخواهد داد ، ممکن است ازشرکت در انتخابات صرفنظر کنند .

 

  در عصر ما آمار ابزار قوی و قانع کننده است،مردم به اعدادمنتشر شده ی حاصل از آمار گیری ،اعتماد زیادی نشان می دهند.

به نظر می رسد وقتی یک وضعیت وموقعیت باتوسل به مقادیر عددی توصیف می شود ، اعتبار گزارش در نظر مستمعین بالا می رود .

 

 

مقاطع مخروطی

 

 در هوای گرم بستنی بسیار خوشمزه ودلچسب است .بخصوص اگر بستنی قیفی داشته باشید ودر حالی که روی یک صندلی و در سایه درختی نشسته باشید و فارغ از جار و جنجال روزگار ، به خوردن بستنی  مشغول باشید. شاید همه چیز از ذهن شما بگذردمگرهمان بستنی قیفی که مشغول خوردن آن هستید .

 این مطلب توجه یک ریاضیدان بلژیکی خوش ذوق رابه خودجلب کرد و آن رابرای توضیح یکی ازمطالب مهم ریاضی[یعنی مقاطع مخروطی]بکار برد . واقعاً جالب است مگه نه ؟

مقاطع مخروطی یکی از مباحث مهم و کاربردی  در ریاضیات بوده وهست .

 

 

 

 

 ترسیمات هندسی

 

  در ترسیمات  و آموزش  قسمتهای دیگر هندسه، نیاز فراوان به شناخت دایره و اجزاو  خواص  آن پیدا می شود ، لذا در دوره ی راهنمایی ، مفهوم دایره ،وضع نقطه و خط نسبت به دایره،زاویه مرکزی ،  زاویه محاطی  و تقسیم دایره به کمانهای متساوی آموزش داده می شود و به این ترتیب دانش آموز برای  یادگیری  مطالب بعدی و استفاده ی عملی از آنها آماده می شود . (همچنین من فکرمیکنم از زاویه ی  محاطی و  اندازه ی آن  برای  نورپردازی در سالنهااستفاده می شود . )

 

 

 

کاربرد ریاضیات در هنر و کامپیوتر

 

  تاریخ نشان می دهد که در طی  قرون ، هنرمندان وآثارشان تحت تأثیرریاضیات قرار گرفته اند ،و زیبائی اثرشان به آگاهی آنها از این دانش بستگی داشته است .ماهم اکنون استفاده ی آگاهانه از مستطیل طلایی ، و نسبت طلایی را در  هنر یونان باستان ، به ویژه درآثارپیکرتراش یونانی« فیدیاس »دقیقآ مشاهده می کنیم.

مفاهیم ریاضی از قبیل نسبتها ، تشابه، پرسپکتیو، خطای باصره تقارن ، اشکال هندسی ، حدود و بینهایت در آثار هنری موجوداز قدیم تا به امروز  مکمل  زیبایی آنها بوده است . و اکنون نیز « کامپیوتر » به کمک ریاضیات هنر را ازابتدایی تامدرن توسعه می دهد.

 

 اگر آگاهی هنرمندان باریاضیات واستفاده ی عملی از ان نبود،برخی از آثار هنری  خلق نمی شدند . بهترین  نمونه ی  آن  تصاویر موزائیکی هنرمندن مسلمان وگسترش این شکلهای هندسی به وسیله ی

« M.S.Esher  » جهت نشان دادن اجسام متحرک است .اگر هنرمندان به مطالعات توجهی نداشتندوخصوصیات اشکال را از نظر تطابق،تقارن انعکاس ،دوران ، انتقال و . . . کشف  نکرده بودند ، خلق این همه آثار هنری امکان پذیر نبود .

 

 

« هنر ریاضیات ،هنرپرسیدنِِِ پرسشهای درست است وقطعه ی اصلی کار در ریاضیات تخیل است و آن چه که این قطعه ی اصلی رابه حرکت درمی آوردمنطق می باشدوامکان استدلال

منطقی آن زمان پدید می آیدکه ما پرسشهای خود رادرست مطرح کرده باشیم.»          (نوربرت ونیز )

 

 کاربرد حجم

 

  به سبب نیازی که دانش آموز در زندگی روز مرّه و همین طور در بکار گیری آن در سایر علوم نظیر ، شیمی ، فیزیک ،زیست شناسی و مخصوصاً هنر برایش پیش می آید،همچنین در شغلهایی که در جامعه وجود دارد و یا در ادامه تحصیل دانستن  دستورهای  محاسبه ی حجماجسام ، یادگیری مبحث حجم ضروری به نظر می رسد .

 

 

کاربرد رابطه ی فیثاغورس

 

  فیثاغورث در باره ی رابطه های عددی که درساختمانهای هندسی وجود دارد تحقیق می کرد . او مثلث  معروف به مثلث مصری را ، که ضلعهای آن با عددهای 3و4و 5 بیان می شود ، را می شناخت .

مصریها می دانستند که چنین مثلثی قائم الزاویه است .و ازآن برای تعیین زاویه های قائمه در  تجدید  تقسیم بندی  زمینهای اطراف نیل ،که هر سال بر اثر طغیان آب شسته می شد ، استفاده می کردند.

   یکی از مشکلترین مسائل در ساختن اهرام و معبدها ،طرح شالوده بنا به شکل مربع کامل بود که هم تراز باسطح افق باشد . جزئی اشتباه به قیمت از شکل افتادن همه ی بنا تمام می شد .

   مصریان این مشکل رابا ساختن شاقول از میان برداشتند. نخستین شاقول احتمالاً تکه ریسمان یا نخی بود که وزنه ای به آن آویخته بودند و ان را در برابر بنا می گرفتند تا وزنه ی آن به زمین صاف برسد . در این حالت نخ می بایست کاملاً عمودیا شاقول باشد و زاویه ی بین آن و زمین صاف یک زاویه ی قائمه بسازد.

 همچنین معماران کشف کردندکه چگونه  می توان  با  ریسمان های اندازه گیری که درفاصله های مساوی گره خورده بودند، مثلثهای قائم الزاویه ای بسازند و  این مثلثها را  راهنمای  خویش در ساختن گوشه ها ( نبش ها )ی بنا قرار دهند .

 

 جمع بندی و نتیجه گیری

 

   بدون شک  مهمترین هدف ما از بیان  مطالب بالا این است که بتوانیم دانش آموزان را با اهداف کتب   ریاضی آشنا  کنیم و آنها را نسبت به ریاضیات علاقمند کنیم . تجربه نشان داده است که حتی در رشته های  فنی ، مانند  خیاطی  هم اهداف  پرورشی ریاضی اهمیت دارند به همین خاطر دربرنامه ی درسی تمام رشته های تحصیلی درس ریاضی گنجانده شده است .

در کتب جدید ریاضی سعی شده است که مطالب طوری بیان شوند که دانش آموز نفهمیده مطلبی را نپذیرد.هر چند بعضی مطالب شهودی است.ولی دانش آموز از طریق درک مفاهیم درس یاد می گیرد و به

تدریج با فرایندتفکر ریاضی آشنا می شود .معلمین هم باید به این نکته توجه داشته باشند و تصور نکنند که هدف آموزش ریاضی فقط در یاد دادن چند قاعده و حل ماشینی مسائل خلاصه می شود

گروه ریاضی فضیلت 

خانم رحیمی

 

+ نوشته شده در  ساعت 10:38  توسط   | 

کاربرد ریاضی در زندگی

 

مقدمه

 

بسیار پیش می آید که دانش آموزان پس از تدریس یک درس ، از ما می پرسند که  این درس که امروز خواندیم ،به چه درد ما می خورد؟و کجامی توانیم ازآن استفاده کنیم ؟

    ریاضیات به  عنوان  یک درس اصلی  است که داشتن درک  درست  از آن در آینده ی تحصیلی   دانش آموزان و  طبعاً پیشرفت  علمی کشور نقش  مهمی دارد .  همچنین  شامل  کلیه  ارتباطات  ریاضی   با زندگی روزمرّه ،  سایر علوم  و  کاربردهایی در زندگی علمی آینده ی دانش آموزاست .به این ترتیب دربرنامه درسی و آموزشی ،    برقرار کردن پیوند  ریاضیات با کاربردهایش  در زندگی و سایر علوم از قبیل :هنر،علوم طبیعی ،علوم اجتماعی و . . . .      باید مدّ  نظر قرار گیرد .  در صورتی که این موارد در آموزش دیده نشود ، این سؤ ال همیشه در ذهن دانش آموز باقی می ماند که:

           « به چه دلیل باید ریاضی خواند ؟ »   و         « ریاضی به چه درد می خورد ؟ »

دراین مقاله سعی شده است که ارتباط دروس کتب ریاضی راهنمایی با سایر علوم و   همچنین  کاربرد آنها در دنیای  امروز ی   تا حدودی بررسی شود و ارائه گردد .

 

   بین رشته های علمی ، که بشر در طول  هزاران سال به وجود آورده ، ریاضیّات جای مخصوص و ضمناٌ مهمّی را  اشغال کرده است . ریاضیّات با علوم فیزیک  ، زیست شناسی ،  اقتصاد و فنون مختلف فرق دارد  .  با وجود این به عنوان  یکی  از روشهای اصلی در بررسیهای مربوط به  کامپیوتر ، فیزیک  ، زیست شناسی  ، صنعت واقتصاد بکار می رود ودرآینده بازهم نقش ریاضّیات گسترش بیشتری می یابد.

   با وجود این مطلب ،  برای آموزش جوانان هنوز از همان روشی استفاده می شود که سقراط و افلاطون ،  حقایق  عالی  اخلاقی را برای  شیفتگان منطق و   فلسفه و برای علاقمندان سخنوری و علم کلام بیان می کردند . در حقیقت در  درسهای حساب ، هندسه و جبر ،هرگز لزوم یادگیری آنها برای زندگی عملی  خاطر نشان نمی شود. هرگز از تاریخ علم صحبتی به میان نمی آید.   نظریه های سنگین علمی ، ولی هیچ نتیجه ای جز این ندارد که دانش آموزان را از علم بری کند و عدّه ی آنها را تقلیل دهد .

  یکی ازراههای جدی برای حلّ مسئله توجه به تاریخ علم، گفتگو در باره ی مردان علم و ارتباط   ریاضی با عمل است ، ارتباطی که در تمام دوران زندگی بشر هرگز قطع نشده است .

 

 

 کاربرد ارقام

 

  در زمانهای قدیم هر قدمی که در راه پیشرفت تمدّن برداشته می-شد، بر لزوم استفاده از اعداد می افزود .  اگر شخصی گله ای از گوسفندان داشت ، می خواست آن را بشمرد ،یا اگر می خواست معبد یا هرمی بسازد ،  باید  می دانست که  چقدر سنگ برای آن لازم دارد . اگر دارای زمین بود ، می خواست آن رااندازه گیری کند . اگر قایقش را به دریا می راند ، می خواست فاصله ی خود را از  ساحل بداند .  و بالاخره در تجارت و مبادله ی اجناس در بازارها ، باید ارزش اجناس حساب می شد.هنگامی که آدمی محاسبه با ارقام را آموخت  ،  توانست زمان ،  فاصله مساحت ، حجم را اندازه گیری کند .  با بکار  بردن ارقام ، انسان  بردانش و تسلّط خود بر دنیای پیرامونش افزود .

 

کاربرد توابع و روابط بین اعداد

 

  کاربرد روابط بین اعداد و توابع و نتیجه گیریهای منطقی در نوشتن الگوریتمها و برنامه نویسی کامپیوتری است .

  مفهوم تابع یکی از مهمترین مفاهیم ریاضی است و در اصل تابع نوعی خاص از رابطه های بین دو مجموعه است . و با توجه به این که دنباله ها هم حالت خاصی از تابع است تابعی که دامنه آن مجموعه ی اعداد { . . . و 2 و 1 و 0 } است دنباله های عددی در ریاضی و کامپیوتر کاربرد فراوان دارند .  برای  ساخت  یک برنامه اساساٌ چهار مرحله را طی می کنیم :

1- تعریف مسئله

2- طراحی حل

3- نوشتن برنامه

4- اجرای برنامه

لازم به ذکر است که گردآیه هایی که در مرحله دوم حاصل می شود را اصطلاحاٌ الگوریتم می نامیم .که این الگوریتمهابه زبان شبه کد نوشته می شود ،که شبیه زبان برنامه نویسی است وتبدیل آنها به زبان برنامه نویسی را برای ما بسیار ساده می کند .

 

 

 

« هیچ دانسته ی بشر را نمی توان علم نامید، مگر اینکه از طریق ریاضیّات توضیح داده  شده و ثابت شود . » ( لئو ناردو داوینچی )

 

 کاربرد معادله و دستگاه معادلات خطی

 

  دستگاه های معادلات خطی اغلب  برای حساب کردن بهره ی ساده ،پیشگویی ، اقتصاد و پیدا کردن نقطه ی سر به سر به کارمیرود.

  معمولاً هدف از حل کردن یک  دستگاه معادلات خطی ،  پیدا کردن محل تقاطع دو خط می باشد.در مسائل دخل و خرج که درمشاغل مختلف وجود دارد ، پیداکردن نقطه تقاطع  معادلات خط  یعنی همان پیدا کردن نقطه ی سر به سر.*  در اقتصاد هم نقطه تقاطع معادلات خطی ، عبارتست  از : قیمت بازار یا نقطه ای که در آن عرضه و تقاضا با هم برابر باشند.

 

 

 کاربرد تقارنها (محوری و مرکزی ) و دَوَرانها

 

   مباحث تقارنها ودورانها که به تبدیلات هندسی معروف هستند،درصنعت و  ساختن وسائل و لوازم زندگی استفاده می شوند . مثلاً در بافتن قالی و برای  دادن نقش و نگار  به آن از تقارن استفاده می شود . در کوزه گری و سفالگری از دوران محوری استفاده می - شود . همچنین در معماریهای اسلامی  اغلب  از تقارنها کمک گرفته می شود . چرخ گوشت ، آب میوه گیری ، پنکه ، ماشین تراش ُ بادورانی که انجام می دهند ، تبدیل انرژی می کنند . علاوه بر آن تبدیلات هندسی برای آموزش مطالبی از ریاضی استفاده می شوند ،مانند : مفهوم جمع و تفریق  اعداد  صحیح با استفاده از بردار انتقال موازی محور.

 


  نقطه ی سر به سر : در بسیاری از مشاغل ، هزینه ی تولید Cو تعداد X کالای تولید شده را می توان به صورت خطی بیان کرد.به همین ترتیب ، در آمد R حاصل از فروش X قلم کالای تولیدشده را نیز می توان با یک معادله ی خطی نشان داد . وقتی هزینه ی C از در آمد R حاصل از فروش بیشتر باشد،این تولیدضررمی دهد. و وقتی در آمد R از هزینه ی C بیشتر باشد ،تولید سودمیدهد . و هر گاه در آمد R و هزینه ی  C  مساوی باشند ،سود و زیانی در بین نیست و نقطه ای که در آن R=C باشد،  نقطه ی سربه سر نامیده می شود .

کاربرد مساحت

 

  مفهوم مساحت و تکنیک  محاسبه  مساحت  اشکال  مختلف ، از اهمّ مطالب هندسه است .به سبب کاربرد فراوانی که در زندگی روزمرّه مثلاً برای محاسبه ی  مساحت زمینها با اَشکال مختلف . و همچنین درفیزیک و جغرافیاوسایر دروس دانستن مساحتهالازم به نظرمی رسد .

 

 

کاربرد چهار ضلعیها

 

  شناخت  چهارضلعیها و و  دانستن  خواص  آنها ، برای یادگیری مفاهیم دیگر هندسه لازم است و ضمناً در صنعت و  ساخت ابزار و وسائل زندگی و همچنین برای ادامه تحصیل وهمینطور در بازار کار نیاز به دانستن خواص چهارضلعیها احساس می شود .

 

 

کاربرد خطوط موازی و تشابهات

 

  از خطوط موازی  و مخصوصاً متساوی الفاصله  ، در نقشه کشی و ترسیمات استفاده می شود .و در اثبات احکامی نظیر قضیه تالس1 و عکس آن ، همچنین تقسیم پاره خط به قطعات متساوی یامتناسب .

تشابهات نیز از مفاهیم مهم هندسه و اساس نقشه برداری ،کوچک و بزرگ کردن نقشه ها و تصاویر و عکسها می باشد .

 

  مبحث تشابهات درهندسه دریچه ای است به توانائیهای جدیدبرای درک و فهم و کشف مطالب تازه ی هندسه ،به همین سبب آموزش خطوطمتوازی و متساوی الفاصله و مثلثهای متشابه به حد نیاز دانش-

آموز مقطع راهنمایی لازم است .

 

 

1 تالس دانشمند یونانی نشان داد که به وسیله ی سایه ی یک   شیء و مقایسه ی آن با سایه ی یک خط کش می توان ارتفاع آن    شیء را اندازه گرفت .   با استفاده از اصولی که تالس ثابت کرد ،می توان بلندی هر چیزی را حساب کرد .  تنها چیزی که نیاز دارید ، یک  وسیله ی ساده اندازه گیری است که می توانید[آن را ] از یک قطعه مقواو تکه ای چوب درست کنید.( مراجعه شودبه کتاب درجهان ریاضیات نوشته ی اریک او بلاکر صفحه ی 30 )

تالس در زمان خود به کمک قضیه ی خودارتفاع اهرام مصررامحاسبه کرد همچنین وقتی از مصر به یونان بازگشت  ، فاصله ی  یک کشتی را از ساحل به کمک قضیه خود اندازه گرفت .روش دیگری هم برای

محاسبه بلندی وجود دارد وآن استفاده از نسبتهای مثلثاتی است.

 

 

 

 کاربرد آمار و میانگین

 

   وقتی کسی از مقادیر عددی کمک می گیرد ، تا یک  موقعیّت را توضیح دهد ، او وارد  قلمرو آمار شده است .  آمار معمولاً اثر تعیین کننده ای دارد . اگر چه ممکن است مفید  یا گمراه کننده باشد . ما عادت کرده ایم، که پدیده های زیادی نظیرموارد زیر را با توجه به آمار ، پیش بینی کنیم :

احتمال پیروزی یک کاندیدای ریاست جمهوری،وضعیت اقتصادی(تورم،در آمد ناخالص ملی ، تعداد بیکاران ،کم وزیادشدن نرخ بهره هاونرخ سهام ، بازار بورس ، میزان بیمه ، آمار طوفان،جذر و مد) و غیره .

 

  قلمرو آمار به طور مرتب درحال بزرگ شدن است.آمار می توانددر موارد زیادی ، برای قانع کردن مردم و یا انصراف آنهااز یک تصمیم موءثّر باشد . به عنوان مثال : اگر افراداحساس کنند که رأی  آنها نتیجه ی انتخابات را تغییر نخواهد داد ، ممکن است ازشرکت در انتخابات صرفنظر کنند .

 

  در عصر ما آمار ابزار قوی و قانع کننده است،مردم به اعدادمنتشر شده ی حاصل از آمار گیری ،اعتماد زیادی نشان می دهند.

به نظر می رسد وقتی یک وضعیت وموقعیت باتوسل به مقادیر عددی توصیف می شود ، اعتبار گزارش در نظر مستمعین بالا می رود .

 

 

مقاطع مخروطی

 

 در هوای گرم بستنی بسیار خوشمزه ودلچسب است .بخصوص اگر بستنی قیفی داشته باشید ودر حالی که روی یک صندلی و در سایه درختی نشسته باشید و فارغ از جار و جنجال روزگار ، به خوردن بستنی  مشغول باشید. شاید همه چیز از ذهن شما بگذردمگرهمان بستنی قیفی که مشغول خوردن آن هستید .

 این مطلب توجه یک ریاضیدان بلژیکی خوش ذوق رابه خودجلب کرد و آن رابرای توضیح یکی ازمطالب مهم ریاضی[یعنی مقاطع مخروطی]بکار برد . واقعاً جالب است مگه نه ؟

مقاطع مخروطی یکی از مباحث مهم و کاربردی  در ریاضیات بوده وهست .

 

 

 

 

 ترسیمات هندسی

 

  در ترسیمات  و آموزش  قسمتهای دیگر هندسه، نیاز فراوان به شناخت دایره و اجزاو  خواص  آن پیدا می شود ، لذا در دوره ی راهنمایی ، مفهوم دایره ،وضع نقطه و خط نسبت به دایره،زاویه مرکزی ،  زاویه محاطی  و تقسیم دایره به کمانهای متساوی آموزش داده می شود و به این ترتیب دانش آموز برای  یادگیری  مطالب بعدی و استفاده ی عملی از آنها آماده می شود . (همچنین من فکرمیکنم از زاویه ی  محاطی و  اندازه ی آن  برای  نورپردازی در سالنهااستفاده می شود . )

 

 

 

کاربرد ریاضیات در هنر و کامپیوتر

 

  تاریخ نشان می دهد که در طی  قرون ، هنرمندان وآثارشان تحت تأثیرریاضیات قرار گرفته اند ،و زیبائی اثرشان به آگاهی آنها از این دانش بستگی داشته است .ماهم اکنون استفاده ی آگاهانه از مستطیل طلایی ، و نسبت طلایی را در  هنر یونان باستان ، به ویژه درآثارپیکرتراش یونانی« فیدیاس »دقیقآ مشاهده می کنیم.

مفاهیم ریاضی از قبیل نسبتها ، تشابه، پرسپکتیو، خطای باصره تقارن ، اشکال هندسی ، حدود و بینهایت در آثار هنری موجوداز قدیم تا به امروز  مکمل  زیبایی آنها بوده است . و اکنون نیز « کامپیوتر » به کمک ریاضیات هنر را ازابتدایی تامدرن توسعه می دهد.

 

 اگر آگاهی هنرمندان باریاضیات واستفاده ی عملی از ان نبود،برخی از آثار هنری  خلق نمی شدند . بهترین  نمونه ی  آن  تصاویر موزائیکی هنرمندن مسلمان وگسترش این شکلهای هندسی به وسیله ی

« M.S.Esher  » جهت نشان دادن اجسام متحرک است .اگر هنرمندان به مطالعات توجهی نداشتندوخصوصیات اشکال را از نظر تطابق،تقارن انعکاس ،دوران ، انتقال و . . . کشف  نکرده بودند ، خلق این همه آثار هنری امکان پذیر نبود .

 

 

« هنر ریاضیات ،هنرپرسیدنِِِ پرسشهای درست است وقطعه ی اصلی کار در ریاضیات تخیل است و آن چه که این قطعه ی اصلی رابه حرکت درمی آوردمنطق می باشدوامکان استدلال

منطقی آن زمان پدید می آیدکه ما پرسشهای خود رادرست مطرح کرده باشیم.»          (نوربرت ونیز )

 

 کاربرد حجم

 

  به سبب نیازی که دانش آموز در زندگی روز مرّه و همین طور در بکار گیری آن در سایر علوم نظیر ، شیمی ، فیزیک ،زیست شناسی و مخصوصاً هنر برایش پیش می آید،همچنین در شغلهایی که در جامعه وجود دارد و یا در ادامه تحصیل دانستن  دستورهای  محاسبه ی حجماجسام ، یادگیری مبحث حجم ضروری به نظر می رسد .

 

 

کاربرد رابطه ی فیثاغورس

 

  فیثاغورث در باره ی رابطه های عددی که درساختمانهای هندسی وجود دارد تحقیق می کرد . او مثلث  معروف به مثلث مصری را ، که ضلعهای آن با عددهای 3و4و 5 بیان می شود ، را می شناخت .

مصریها می دانستند که چنین مثلثی قائم الزاویه است .و ازآن برای تعیین زاویه های قائمه در  تجدید  تقسیم بندی  زمینهای اطراف نیل ،که هر سال بر اثر طغیان آب شسته می شد ، استفاده می کردند.

   یکی از مشکلترین مسائل در ساختن اهرام و معبدها ،طرح شالوده بنا به شکل مربع کامل بود که هم تراز باسطح افق باشد . جزئی اشتباه به قیمت از شکل افتادن همه ی بنا تمام می شد .

   مصریان این مشکل رابا ساختن شاقول از میان برداشتند. نخستین شاقول احتمالاً تکه ریسمان یا نخی بود که وزنه ای به آن آویخته بودند و ان را در برابر بنا می گرفتند تا وزنه ی آن به زمین صاف برسد . در این حالت نخ می بایست کاملاً عمودیا شاقول باشد و زاویه ی بین آن و زمین صاف یک زاویه ی قائمه بسازد.

 همچنین معماران کشف کردندکه چگونه  می توان  با  ریسمان های اندازه گیری که درفاصله های مساوی گره خورده بودند، مثلثهای قائم الزاویه ای بسازند و  این مثلثها را  راهنمای  خویش در ساختن گوشه ها ( نبش ها )ی بنا قرار دهند .

 

 جمع بندی و نتیجه گیری

 

   بدون شک  مهمترین هدف ما از بیان  مطالب بالا این است که بتوانیم دانش آموزان را با اهداف کتب   ریاضی آشنا  کنیم و آنها را نسبت به ریاضیات علاقمند کنیم . تجربه نشان داده است که حتی در رشته های  فنی ، مانند  خیاطی  هم اهداف  پرورشی ریاضی اهمیت دارند به همین خاطر دربرنامه ی درسی تمام رشته های تحصیلی درس ریاضی گنجانده شده است .

در کتب جدید ریاضی سعی شده است که مطالب طوری بیان شوند که دانش آموز نفهمیده مطلبی را نپذیرد.هر چند بعضی مطالب شهودی است.ولی دانش آموز از طریق درک مفاهیم درس یاد می گیرد و به

تدریج با فرایندتفکر ریاضی آشنا می شود .معلمین هم باید به این نکته توجه داشته باشند و تصور نکنند که هدف آموزش ریاضی فقط در یاد دادن چند قاعده و حل ماشینی مسائل خلاصه می شود

گروه ریاضی فضیلت 

خانم رحیمی

 

+ نوشته شده در  ساعت 10:38  توسط   | 

استرس امتحان یادگیری را بالا می برد !!!

 

یک پاسخ علمی جالب برای استرس پیش از امتحان
دانشمندان دانشگاه بریستول دریافته‌اند که هورمون‌های تولید شده در زمان بروز تنش در انسان باعث تغییراتی درون سلول‌های مغز می‌شود که به ذخیره بهتر اطلاعات و خاطرات در مغز کمک می‌کند.
ایسنا: بر اساس تحقیقات جدید، درس خواندن در دقایق آخر پیش از امتحان یکی از بهترین شیوه‌ها برای یادگیری است. دانشمندان دانشگاه بریستول دریافته‌اند که هورمون‌های تولید شده در زمان بروز تنش در انسان باعث تغییراتی درون سلول‌های مغز می‌شود که به ذخیره بهتر اطلاعات و خاطرات در مغز کمک می‌کند.

این محققان دریافتند که هورمون‌های تنش مانند کورتیزول و آدرنالین به تغییراتی در شیوه عملکرد ژن‌های درون نورون‌ها منجر شده و در نتیجه قدرت یادگیری افراد بالاتر می‌رود.

بر این اساس، درس خواندن در زمان وجود شرایط تنش و استرس، قدرت یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد.

به گفته این دانشمندان، هورمون‌های استرس مکانیزمی که دی‌ان‌ای را در مغز دوباره برنامه‌نویسی می‌کند، تقویت کرده، از این رو بروز ژن‌های خاصی را کاهش یا افزایش می‌دهد.

در زمان تنش، هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین در جریان خون آزاد شده و باعث بروز واکنش‌های مختلفی از جمله افزایش میزان قند در خون می‌شود که به سوخت و ساز و سرکوب سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

البته نباید نادیده گرفت همان‌طور که میزان کم تنش برای شکل‌گیری حافظه مفید است، میزان زیاد آن اثری کاملا متضاد دارد. مغز در این زمان به حالت نادیده‌گرفتن فرو رفته و از این رو شکل‌گیری حافظه چندان تاثیرگذار نیست.

 

 مهرعلی نیا-دبیرستان فضیلت


برچسب‌ها: استرس امتحان, یادگیری را بالا می برد
+ نوشته شده در  ساعت 10:30  توسط   | 

 

دوستان خوبم ، شايد اين متنو خيلي از ما بارها خونده باشيم.

اما شايد بازم خوندنش ياد آوري خوبي در راستاي نگهداري مناسب ارتباطاتمون باشه.

 

 

شايد فردا دير باشد

روزي معلمي از دانش آموزانش خواست كه اسامي همكلاسي هايشان را بر روي دو ورق  كاغذ بنويسند و پس از نوشتن هر اسم يك خط فاصله قرار دهند .

 

سپس از آنها خواست كه درباره قشنگترين چيزي كه ميتوانند در مورد هركدام از همكلاسي هايشان بگويند ، فكر كنند و در آن خط هاي خالي بنويسند .

 

بقيه وقت كلاس با انجام اين تكليف درسي گذشت و هركدام از دانش آموزان پس از اتمام ،برگه هاي خود را به معلم تحويل داده ، كلاس را ترك كردند .

 

روز شنبه ، معلم نام هر كدام از دانش آموزان را در برگه اي جداگانه نوشت ، وسپس تمام نظرات بچه هاي ديگر در مورد هر دانش آموز را در زير اسم آنها نوشت . . .

 

مهرعلی نیا-دبیرستان فضیلت

 


برچسب‌ها: شايد اين متنو خيلي از ما بارها خونده باشيم
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت 10:24  توسط   |